Kjære deg som stresser, Kjære deg som alltid løper til bussen, Kjære deg som pugger til langt på natt(selv i feriene), Kjære deg som mener køen er for lang, Kjære deg som trener på tvang, Kjære deg som har en detaljert full timeplan uten frilek,Kjære deg som alltid må, Kjære deg som klarer å presse inn et 18 minutters kafebesøk mellom jobb og småbarn, mellom skole og pugging, trening og de ytre forberedelsene. Kjære deg som ikke nyter kaffen, fordi du allerede stresser med morgendagen...

Ro ned. Pust. Se deg rundt. Hører du noe? Lukt? Hva oppfatter sansene dine akkuratt nå? 

Det er lett for meg å si at du skal roe ned. Jeg trenger bare å flytte fingrene mine fra tast til tast, for å forme ordene. Lett og enkelt.  

Ro ned. Pust. Se deg rundt. Hører du noe? Lukt? Hva oppfatter sansene dine akkuratt nå? 


Jeg vet det er vanskelig å leve i nåtid når tankene liker å fly fram og tilbake i tid. Jeg er selv et godt eksempel på en typisk "bekymret stresser". Jeg tenker tanker om opplevelser i preteritum og presens perfektum. Jeg tenker hva om-tanker?Jeg tenker tanker om tanker. Jeg tenker så det knaker og det er alltid noe jeg burde eller må gjøre. Det ironiske er at tankene gjør at jeg ikke rekker eller klarer å gjøre hva jeg burde eller må gjøre. Hodet koker nesten over,eksploderer nesten i et sky av stress og angst. Over-tenkingen, angsten og stressen blir til slutt til en for stor del av meg og det blir umulig å gjøre alle burde/må-?oppgavene?- og fordi jeg ikke gjør det jeg burde og må, blir over-tenkingen, angsten og stressen en enda større del av hverdagen, som så igjen bidrar til enda mere overtenking, angst og stress. 

 

Det er veldig vanskelig å bryte et mønster. Du må bryte en ond spiral som dytter deg lengre bort fra livet, når det du egentlig (tror du) gjør er å strebe etter livet(bare på feil måte). Da har vi kommet til spørsmålet : Hvor er livet (eller) Hva er meningen med livet?

Jeg vet ikke hva meningen med livet er, men jeg vet at å løpe til bussen, for å rekke å skifte, for å så løpe til bussen igjen, mens du tenker på prøven i neste uke, deretter trene med tårer i øynene ikke er meningen med livet. 

Tid er en trigger for meg. For lite tid, for mye tid, akkuratt passe tid. All tid må utnyttes til maksimale nytte og perfektion. Sannheten er at tiden går, men den går ikke så raskt at du ikke rekker å stoppe opp for å puste. 

Trekk pusten dypt. Kjenn på at lungene fyller seg opp med oksygen. Pust sakte ut igjen . Tankene vill komme, men bare la dem rope etter din oppmerksomhet. Ignorer dem. Du bryr deg ikke.

Se for deg at du har en høy vegg som sperrer tankene ute. De får ikke lov til å komme inn. Forestill deg veggen din. Hvordan ser den ut? Er det en murvegg? Er den transparent? Mønster og farge? Lukter den hest?

Det er viktig med pauser. Pauser i hverdagen. Pauser på skolen og pauser på jobb. På akkuratt samme måte som det er viktig med drikke pause på treningen. Se på pulsen som vann balansen i kroppen. Ro = drikken. For mye ro/drikke er ikke bra- da blir kroppen i ubalanse. For lite ro/drikke blir kroppen din også i ubalanse. Det handler om å finne balansen. Ingen svetter like mye og har samme dagsbehov for vann. Du skal ikke sammenligne deg med andre, bare din balanse er din balanse.

Ikke alle pauser ved å oppdatere seg i kollegaenes kjærlighetsliv eller dramaklassen på skolen, men noen gjør det. Ikke alle pauser ved a lese eller spille høy musikk på høytalerne, men noen gjør det. Det handler om å finne ting som gir deg energi til å forsette å leve et aldersadvekvat* liv.  Ikke gi opp- ta en pause!

Ring en venn, sett på klassisk musikk, spis en pose chips, se en film, gå en skitur, tegn og mal. Hva synes DU er gøy? 

men vet du hva? Burde/må oppgaver burde og må ikke alltid gjøres. Det at du fikk tilbake et par dårlige prøver i 10.klasse og noen spørsmål om hvorfor du ikke deltok på treningen i forje uke...gjør ingen verdens ting. Verden består? Verden består.

 

*aldertilpasset. En voksen skal være voksen. Et barn skal være et barn. 

 

Nora is out, 



yXWQE6K5cU

GTG, nå skal jeg følge mine egne råd. 

 

 

#Angst #Hverdag #Skole #Jobb #Eksamen #Prøver #Mening #Meninger #Mentalhelse #Helse #Kosthold #Stress #Selvhjelp #Student #Spiseforstyrrelse #Idrett #Trening #Familie #Søndag #Mandag 


  2 kommentarer på "Kjære deg som stresser,"


Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:




Dette designet er laget av http://katrineaastorp.blogg.no





Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.

hits